Find the right feel - tactile perception

Tänk dig den lena smaken i gomen av en gräddbakelse. Den lyxiga känslan i ett glossigt modemagasin. Eller en mjuk och len hud efter morgonens rakning. Vilken känsla vill du att användaren ska få av din produkt?Vi kan identifiera de egenskaper hos din produkt som påverkar upplevelsen hos användaren, och hur upplevelsen kan styras genom rätt formulering. Vi har erfarenhet från många olika applikationsområden, såsom

  • Hudvård
  • Hårvård
  • Hygienprodukter
  • Textilbehandlingar
  • Förpackningar

Oral perception - hur känns det i munnen?

Oral perception är av stor betydelse för både livsmedel och läkemedelsprodukter. Vi har metoder för att förstå och med hjälp av formuleringen styra smörjningsegenskaper hos olika produkter i munnen.

 

Bildtext: Hårschampo som inte svider i ögonen uppskattar de flesta barn. Ett exempel på användarupplevelse av en formulering.

PERFORM

Arbetet inom kompetensplattformen PERFORM syftar till att förbättra prestanda hos formuleringar för tillämpningar inom ett stort antal industriområden som leder till hållbara produkter, minskade biverkningar och förbättrad hälsa.Read more...
RISE Research Institutes of Sweden, Phone 010-516 50 00, E-mail info@ri.se

The RISE institutes SP, Innventia and Swedish ICT have merged in order to become a stronger research and innovation partner for businesses and society.
During 2017 sp.se will be one of several websites within RISE. Please visit ri.se for more information about RISE.