Vanliga frågor om inloggningen till RISE kund- och teamwebbplatser

På denna sida hittar du samlad information om vår inloggningstjänst till RISE kund- och teamwebbplatser. Hittar du inte det du söker eller att ditt problem kvarstår så är du givetvis välkommen att kontakta oss. Kontaktuppgifter hittar du längre ned på sidan.

Allmänt om vår inloggning

Till RISE kund- och teamwebbplatser loggar du in med ett unikt användarnamn och lösenord. All kommunikation med inloggning till våra kund- och teamwebbplatser krypteras innan den sänds över Internet. Ingen obehörig kan därför komma åt din information, givet att du själv ser till att skydda din dator och dina inloggningsuppgifter.

Vi har inte tillgång till ditt lösenord. Det är det bara du själv som har. Om du skulle glömma bort ditt lösenord använder du länken "Jag har glömt användarnamn och/eller lösenord" på inloggningssidan

Frågor om vår inloggning till kund- och teamwebbplatser 

Användarnamn och lösenord

Jag har glömt mitt användarnamn och/eller lösenord?

Var ändrar jag mitt lösenord?

Vad skall jag tänka på när jag byter lösenord?

Vid klick på aktiveringslänk visas meddelandet "Denna aktiveringsnyckel är inte längre aktiv"?

Inloggning

Jag blir direkt utloggad när jag försöker logga in?

Vad är RISE?

Varför måste jag logga in för att öppna ett worddokument i dokumentbiblioteket?

Kontaktvägar

Vart vänder jag mig med mina frågor om inloggningen?


Användarnamn och lösenord
Jag har glömt mitt användarnamn och/eller lösenord?

Klicka på länken ”Jag har glömt mitt användarnamn och/eller lösenord” som finns på inloggningsbilden. På sidan för ”Glömt lösenord/användarnamn till Koncernens kund- och teamwebbplatser” så fyller du i ditt användarnamn eller din e-postadress som är kopplad till ditt användarnamn och trycker på Skicka. Ett mejl skickas nu till din e-postadress med en aktiveringslänk för nytt lösenord.

När du fått mejlet så klickar du på aktiveringslänken och kommer då till en sida för ”Inloggningsuppgifter till Koncernens kund- och teamwebbplatser”. Anteckna ditt användarnamn och lösenord, det är detta som du använder för att logga in.

OBS! Lösenordet visas enbart denna enda gång, så anteckna detta tillsammans med ditt användarnamn som du använder för att logga in.

Om du vill byta ditt lösenord så gör du det genom att logga in från vår hemsida www.sp.se.

Var ändrar jag mitt lösenord?

Lösenordet som är kopplat till ditt användarnamn för inloggning till Koncernens kund- och teamwebbplatser byter du genom att klicka på länken Ändra lösenord som finns längst upp på vår Kundwebbplats startsida.

Vad skall jag tänka på när jag byter lösenord?
  • Ditt lösenord måste bestå av minst 12 tecken och skall bestå av både små och stora bokstäver samt minst en siffra eller specialtecken (t ex: !, $, #, %).
  • Tänk på att lösenordsverifieringen gör skillnad på små och stora bokstäver
  • Du kan inte byta till ett lösenord som du haft de sju senaste gångerna
  • Om du måste skriva ner ditt lösenord för att komma ihåg det, spara det som ett värdepapper
  • Ge inte ut ditt lösenord till någon annan
  • Byt lösenord ibland
Vid klick på aktiveringslänk visas meddelandet "Denna aktiveringsnyckel är inte längre aktiv"?

Du har begärt ett nytt aktiveringsmejl efter att du har erhållit den använda aktiveringsnyckeln som du klickat på. Titta i din Inkorg om du har fått ett aktiveringsmejl vid ett senare tillfälle, alternativt så klickar du på länken "Glömt lösenord/användarnamn till RISE kund- och teamwebbplatser" som finns på inloggningssidan.

Inloggning
Jag blir direkt utloggad när jag försöker logga in?

De behörigheter som är kopplade till ditt användarkonto är felaktiga. Var vänlig kontakta oss (Se kontaktvägar under Vart vänder jag mig med mina frågor?).

Vad är RISE?

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Innventia och Swedish ICT har gått samman i RISE för att bli en starkare forsknings- och innovationspartner. I internationell samverkan, med akademi, näringsliv och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut med organisationsnummer 556464-6874, har bytt namn till RISE Research Institutes of Sweden kommer att fortsatt verka under befintligt organisationsnummer. Läs mer om vår koncern och vår verksamhet på www.ri.se.

Varför måste jag logga in för att öppna ett worddokument i dokumentbiblioteket?

Detta kan ske om du använder Internet Explorer. För att slippa detta ska teamwebbplatsen läggs till som säker sida i Internet Explorer. Klicka här för hjälp med hur du gör för att placera en teamwebbplats som säker sida i Internet Explorer.

Kontaktvägar
Vart vänder jag mig med mina frågor?

Användare av teamwebbplats:

Kontakta din teamwebbplatsadministratör via mejl eller telefon eller supporten för teamwebbplatser, splogin@ri.se

 

Användare av RISE Inspection kundwebbplats:
Kontakta supporten för RISE Inspection, inspectionsupport@ri.se

 

Användare av RISE Revision kundwebbplats:

Kontakta supporten för RISE Revision, revisionsupport@ri.se

 

Användare av ELSA kundwebbplats:

Kontakta supporten för ELSA, elsa@ri.se

 

Användare av RISE Kalibrerings kundwebbplats:

Kontakta din kundansvarig vid RISE via mejl eller telefon eller supporten för RISE Kalibrering, risekalibrering@ri.se

 

Användare av RISE Personcertifiering kundwebbplats:
Kontakta supporten för RISE Personcertifiering, support.person@ri.se

RISE Research Institutes of Sweden, Tel 010-516 50 00, E-post info@ri.se

SP, Innventia och Swedish ICT har gått samman i RISE för att bli en starkare forsknings- och innovationspartner för näringsliv och samhälle.
Under 2017 kommer sp.se att vara en av flera webbplatser inom RISE. Besök gärna ri.se för mer information om RISE.

Dela den här sidan: