Belönas för näringslivsinsatser

SPs koncernchef Maria Khorsand får Hans Majestät Konungens medalj i 8:e storleken i Serafimerordens band för värdefulla insatser inom svenskt näringsliv. Medaljen överlämnas av Kungen, i närvaro av Drottningen, vid en ceremoni på Stockholms Slott onsdag 11 juni.

Förutom att vara koncernchef för SP, har Maria Khorsand en rad uppdrag i näringsliv och samhälle. Hon är ordförande i regeringens samordningsråd för smarta elnät, ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, och styrelsemedlem i Beijer Electronics, SOS Alarm och SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet. Från maj 2014 är Maria Khorsand även ordförande för EARTO, European Association of Research and Technology Organisations, som samlar 350 europeiska forskningsinstitut.
– Att göra nytta för näringsliv och samhälle står högst på min agenda. Det känns fantastiskt roligt att Kungen uppmärksammar det jag arbetar med, säger Maria Khorsand.

Högupplöst bild på Maria Khorsand finns här: