Grundkurs i sensorisk analys
Genom att använda sensorisk analys kan man mäta en produkts sensoriska egenskaper. Utseende, lukt, smak, konsistens och munkänsla är de upplevelser som ofta mäts på livsmedelsprodukter, även produkter från andra områden kan med fördel analyseras med hjälp av sensoriska metoder t.ex. förpackningar och kemtekniska-produkter.
Syfte
Att ge deltagaren en översikt om vad sensorisk analys är och ge kunskap om olika testmetoder.Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som skall börja arbeta inom sensorisk analys eller som har arbetat en tid inom detta område. Inga förkunskaper behövs.Innehåll
Utbildningen, som är mycket praktiskt inriktad, varvas med teoretiska övningar. Nedan följer några exempel på vad kursen innehåller:
- Hur fungerar våra sinnen?
- Test av egna lukt- och smaksinnen.
- Hur väljer man lämpliga personer till panelen?
- Panelen och Panelledarens roll
- Analytiska testmetoder -skillnadstest, kvalitetstest och beskrivande test
- Praktiska gruppövningar- skillnadstest och beskrivande test