Produktdesign och perception

Vi hjälper dig att utveckla smakliga, hälsosamma och hållbara livsmedelsprodukter som uppfyller konsumenternas önskemål med avseende på lukt, smak, konsistens och utseende. Vi kan också hjälpa dig att utveckla livsmedel avsedda för specifika konsumentgrupper – mat som talar till oss!

Vi erbjuder följande experttjänster för livsmedel och andra mjuka biobaserade material:

  • Produkt- och processutveckling
  • Sensoriska analyser och konsumenttester
  • Produktdesign för optimal struktur och sensorisk kvalitet
  • Mikroskopi-, reologiska- och aromanalyser
  • Ultraljudsteknik för att studera flödesegenskaper i processen
  • Problemlösning och akut assistans

Vår expertis är även användbar för läkemedel, hygienprodukter samt för interaktioner mellan förpackningar och livsmedel.

Rheology

Rheology is defined as the science of the deformation and flow of matter and describes mainly the material properties of fluid and semi-solid materials. Rheology is interdisciplinary and is used to describe the properties of a wide variety of materials such as oils, foods, inks, polymers, clays, concrete, asphalt e.t.c. The common factor is that these materials exhibit some sort of flow and, therefore, can not be treated as solids.Läs mer...

Microscopy

The microstructural characterization of materials is a key factor in the understanding of material behavior and properties. The microstructure of a material is formed of a large number of parts composed of particles, grains, clusters, domains of different phases, inclusions, pores and strands, which all together form a continuous body of some kind of shape and design.Läs mer...

Mass transport

Knowledge of mass transport is important to maintain high product quality in foods and soft biomaterials. For example, water migration leads to staled bread or filled pastry becoming soggy. Fat migration causes chocolate to become grey and loss of texture. Mass transport is also important for liquid up-take in hygiene products, exudate management in wounds and for controlled release properties in pharmaceuticals.Läs mer...

Perception

A crucial criteria for the success of a product is its sensory features, i.e. how the product is perceived by our senses: smell, taste, sight, touch and hearing. It is therefore important to determine what different consumers prefer in different situations and how products can be created, manufactured and preserved in order to meet the consumer demands.Läs mer...
RISE Research Institutes of Sweden, Tel 010-516 50 00, E-post info@ri.se

SP, Innventia och Swedish ICT har gått samman i RISE för att bli en starkare forsknings- och innovationspartner för näringsliv och samhälle.
Under 2017 kommer sp.se att vara en av flera webbplatser inom RISE. Besök gärna ri.se för mer information om RISE.

Dela den här sidan: